В период от 3 месеца (от 1.08.2018), тече процес на технологична имплементация на новия сайт. Старата версия е достъпна на адрес: old.vfu.bg
+359 52 355 106

Варненският свободен университет анализира психичното благополучие и ценностите на учениците

28 Октомври 2025



Варненският свободен университет е сред първите в страната, които въвеждат подхода на позитивното образование и поставят психичното благополучие на младите хора в центъра на своята изследователска и обществена мисия. ВСУ “Черноризец Храбър” създаде Център за позитивно образование в партньорство с Регионалното управление на образованието и Община Варна. В последните две години близо 900 учители и специалисти преминаха обучения, водени от Центъра и се включиха в инициативи за развитие на социално-емоционални компетентности и изграждане на подкрепяща училищна среда.

Учениците във Варна се чувстват щастливи и удовлетворени от живота в училище, но не и от учебния процес. Това показва анализа от мащабно изследване, направен от екипа на проф. д.п.н. Румен Стаматов - ръководител на Центъра и преподавател във Варненския свободен университет, в рамките на  международния проект „Health and Resilience Mental Empowerment of New Youth“ (HARMONY) на програмата Interreg-Europe. Проектът обхваща институции от девет европейски държави и е насочен към подобряване на политиките за психичното здраве и благополучието на младите хора. 

Данните от изследването бяха представени на среща с участието на директори на училища, представители на университети и центрове за подкрепа на личностното развитие от региона. Проучването обхваща  4100 ученици от шести до дванадесети клас и е представително не само за Варна, но и за тенденциите в страната.

Целта на изследването е да се разбере какво определя психичното благополучие на младежите – техните усещания за щастие, смисъл и посока в живота. Методиката е основана на принципите на позитивната психология и анализира връзката между емоционалното състояние, мотивацията за учене и начина, по който младите хора използват личното си време.

Според проф. Стаматов промяната в ценностите на учениците е естествена последица от средата, в която растат. Все по-често материалните и социалните стремежи изместват потребността от знание и личностно развитие. Изследването показва, че младежите се чувстват удовлетворени от отношенията с приятели и родители, но значително по-малко – от взаимодействието си с учителите. „Учениците не вярват, че учителите могат да им помогнат да развият силните си страни. Това е ключово предизвикателство пред образованието“, посочи професорът. Той подчерта необходимостта от нова квалификация на учителите – не само в методиката на преподаване, а и в уменията за междуличностна комуникация и емоционална подкрепа.

Резултатите сочат, че по-малките ученици свързват щастието си с отношенията и семейството, докато при по-големите на преден план излизат социалният статус и материалното благополучие. Въпреки че вярват в своите способности, младежите се възстановяват трудно след трудности и стрес. „Нашите деца растат крехки, защото родителите ги изолират от предизвикателствата. А именно те изграждат устойчивостта“, допълни проф. Стаматов.

Сред положителните тенденции се откроява високата ангажираност със спорта. За сметка на това интересът към културни събития – театър, концерти, музеи – остава нисък. Повече от 60% от анкетираните предпочитат пасивни развлечения, а голяма част прекарват над три часа дневно в социалните мрежи. „Не можем да виним само технологиите – родителите често правят същото. Когато възрастните говорят с децата си, без да отлепят поглед от телефона, те им внушават: не си толкова важен“, коментира психологът.

Проф. Стаматов подчерта, че резултатите не бива да се възприемат песимистично. Новото поколение не е изгубено – то има потенциал, чувствителност и нужда от нов тип комуникация. „Въпросът е как ние, възрастните, ще съумеем да възстановим смисъла на ученето и да направим училището пространство на подкрепа и развитие“, каза той.