В период от 3 месеца (от 1.08.2018), тече процес на технологична имплементация на новия сайт. Старата версия е достъпна на адрес: old.vfu.bg
+359 52 355 106

Преподаватели от ВСУ "Черноризец Храбър" коментират с педагози и родители проблемите на екранната зависимост при децата

14 Февруари 2024




Среща-дискусия с педагози и родители на тема „Екранната зависимост и нейните последици при деца и подрастващи” се проведе в ОУ „Цар Симеон I“. Лектори бяха доц. д-р Ваня Христова, преподавател в Катедра "Психология" на ВСУ „Черноризец Храбър” и Виргиния Василева – психолог, обучител към Карин дом. Събитието е във връзка с реализирането на концепция за успешното взаимодействие между училищната общност и родителите.

В днешно време технологиите са незаменима част от нашето съществуването, което е немислимо без тяхната употреба. Освен предимства, обаче използването на технологии при децата има и редица негативни последици за тяхното развитие.

Според доц. д-р Ваня Христова, прекомерната употреба на екранни устройства може да доведе до:
  • регрес или забавяне в развитието на детето,
  • нарушение в протичането на когнитивните процеси, проблеми с вниманието, концентрацията и паметта;
  • поведенчески и емоционални проблеми;
  • неспособност за разпознаване и разграничаване на реалното от виртуалното;
  •  влошаване на ритъма сън-бодърстване и качеството на съня;
  • езикови и комуникативни нарушения;
  • зрителни нарушения;
  • заседнал начин на живот и намалена физическа активност
  • редица изследвания проведени през последните години показват, че екранните устройства, като компютри, таблети, телефони и телевизори, имат ефект върху мозъка на децата, съизмерим с ефекта от приема на наркотични вещества. Когато се приема визуалната информация от екрана на някое от посочените устройства в мозъка се отделя допамин , по начин по който това се случва при приема на ситгетимни вещества. При подрастващите и лицата в зряла възраст пристрастяването към игрите се диагностицира, като игрово разстройство, при наличието на което се налага прибягването до специализирана помощ за неговото преодоляване.
 Съгласно специалистите в областта, екранното време при децата трябва да бъде организирано по следният начин:
  • До 3 години децата не трябва да имат достъп до екранни устройства. Общуването и игрите между възрастните и  детето през този етап са много важни за неговото правилно развитие;
  • От 3 до 6 години е препоръчително екранното време да бъде до 30 минути на ден, време което следва да бъде споделено с родителите в интерактивните занимания;
  • От 6 до 9 години позволеното време пред екрана е 1 час, като тук отново е важно споделянето и обсъждането на дигиталното съдържание.
  • Екранното време при деца от 9 до 12 години е до около 90 минути, като тук ролята на родителите е да запознаят детето с функциите и  значението на интернет в нашия живот-ползите и рисковете от сърфирането в нета.
  • След 12 години е добре диапазона на разрешеното екранно време да бъде съгласувано с детето, за да може да се развива и самодисциплината и самоконтрола у него.
Признаци, по които родителите могат да разпознаят екранна зависимост при децата:
  • Детето не може да контролира само позволеният времеви диапазон на екран;
  • Бързо се отегчава от други занимания и не показва интерес към тях;
  • Детето прибягва до манипулации и лъжа, за да използва колкото е възможно по-дълго време екранното устройство;
  • Могат да възникнат семейни конфликти поради използването на екранното устройство от детето.