В период от 3 месеца (от 1.08.2018), тече процес на технологична имплементация на новия сайт. Старата версия е достъпна на адрес: old.vfu.bg
+359 52 355 106

Първият Национален център за позитивно образование ще бъде създаден във Варна

06 Юни 2024


Първият Национален център за позитивно образование ще бъде създаден във Варна. Основите за неговото обособяване бяха положени на среща между училища и детски градини в региона, на която присъства и служебният министър на образованието и науката проф. Галин Цоков, съобщават от пресцентъра на Министерството на образованието и науката (МОН).

Инициатор за създаването му е Средно училище “Гео Милев“ във Варна. От 2022 година, под ръководството на проф. Румен Стаматов - преподавател по психология във Варненския свободен университет и създател на магистърската програма "Позитивна психология", екипът на училището последователно работи за прилагане на принципите на позитивната психология в училищното образование. По адаптираната и предоставена от него “Програма за промотиране на благополучието в училище“ се провеждат тренинги с учители и ученици. Резултатите, постигнати при реализиране на практиките и дейностите, дават основание на училището да потърси разширяване и приобщаване на още образователни институции към това, което правят. Така се стига до идеята за създаване на Националния център.

Участниците в срещата бяха приветствани от проф. Румен Стаматов. Зам.-ректорът на ВСУ "Черноризец Храбър" доц. д-р Елеонора Танкова благодари за плодотворното партньорство с ръководството на СУ "Гео Милев". Тя изрази готовнастта ВСУ "Черноризец Храбър" да е академичният тил на първия Национален център за позитивно образование във Варна.

“Това е най-структурираната програма в България и е логично тук да се положат основите за първия подобен център, като се надявам, че в следващите месеци и години ще ги умножим в цялата страна“, каза проф. Цоков. По думите му позитивното образование е тенденция, към която се обръщат все повече държави от целия свят. “Дори най-успешните образователни системи, където учениците оглавяват международните класации, все повече гледат към позитивното образование. Защото то се интересува не само към резултатите на учениците, а към щастието и благополучието им“, обясни министърът. От МОН допълват, че особен фокус се поставя и върху отношенията между децата, уважението на личността на съучениците и екипния подход на работа.

Проф. Галин Цоков представи и данни от световни проучвания, които показват, че всяко второ дете се чувства неблагополучно, независимо от успехите, които постига. “Това е сигнал за всички образователни системи по света, че не трябва да се гледат само резултатите“, акцентира министърът. Той обясни, че това не означава липса на проследяване на постиженията, а фокусиране на вниманието към силните страни на децата и индивидуалния подход на работа с тях. Проф. Цоков допълни, че това е един от най-успешните подходи за намаляване на агресията в училищната среда.

В срещата участваха началникът на РУО-Варна д-р Ирена Радева, родители на деца и учители от СУ “Гео Милев“. Те споделиха, че след разгръщане на позитивното обучение, децата постепенно не искат да си тръгват от час, а времето в училище се оказва недостатъчно за всички инициативи, към които те имат интерес.